
«Потьомкінські села» на кремлівські гроші: «інфраструктурні проекти» в окупованому Криму
Згенеровано ШІНапередодні розширеного засідання президії Державної Ради РФ, що відбулося 15 квітня, видання «РБК-Недвижимость» узяло інтерв’ю в міністра будівництва та житлово-комунального господарства Ірєка Файзулліна. Серед іншого, було наголошено на тому, що добігає кінця профільний для очолюваного ним міністерства національний проект «Житло та міське середовище» (рос. «Жильё и городская среда»).
Окремо високопосадовець держави-окупанта отримав питання щодо «соціально-економічного розвитку» ТОТ АР Крим і м. Севастополь за відповідною російською державною програмою. Згідно зі статистикою Файзулліна, у 2024 році в цих окупованих регіонах України було реалізовано 25 проектів соціальної інфраструктури, в тому числі будівництво газогонів, мереж водопостачання, автомобільних шляхів, спорудження та реконструкція загальноосвітніх установ, а також благоустрій громадських просторів. Крім цього, російський міністр відзначив, що приріст автомобільних шляхів загального користування в окупованому Криму, які було приведено у стан відповідно до нормативів держави-окупанта, склав 1240 кілометрів.
Непрямо Файзуллін визнав, що ці зміни робляться в першу чергу не для місцевого населення, а для замилювання очей туристів, кількість яких на окупованому півострові щорічно зростає на мільйони: зокрема, саме для них планується будівництво чотирисмугового автодорожнього кільця, в тому числі через окупований Крим, довкола Азовського моря, яке держава-окупант вважає «внутрішнім», а також розширення портів в окупованих Маріуполі та Бердянську, розбудова інфраструктури залізничного транспорту та… відновлення аеропортів у фактично прифронтових Донецьку, Луганську та Маріуполі – при тому, що в Сімферополі бучно введений в експлуатацію кілька років тому новий термінал аеропорту стоїть «без діла» вже четвертий рік і, найвірогідніше, пробуде в такому стані до самого завершення бойових дій РФ проти України, якщо його не перепрофілюють на виставковий центр.
Незадовго до виступу Файзулліна в російській пресі, кримські маріонетки окупаційного режиму почали наввипередки звітувати про всі «інфраструктурні проекти», які вони реалізують в окупованому Криму на кремлівські гроші. Так, вже вкотре пролунало нагадування про те, що в Євпаторії будується водогін довжиною 12 км і вартістю в понад два мільйони рублів, наданих за «республіканською адресною інвестиційною програмою» в рамках реалізації російської державної програми «Соціально-економічний розвиток республіки Крим та міста Севастополя». При цьому підрядником будівництва євпаторійського водогону, до якого буде включено резервуар для чистої води на 12 тисяч кубометрів, насосну станцію, трансформаторну підстанцію тощо, є будівельна компанія «Консоль-Строй ЛТД», ще з до окупаційних часів пов’язана з родинним бізнесом нинішнього «голови державної ради республіки Крим» Владіміра Константінова. На час оприлюднення повідомлення об’єкт був готовий на 68%; очікується, що його буде завершено наприкінці 2025 року.
Паралельно з цим було оприлюднено чергове «розпорядження голови республіки Крим» зрадника-колаборанта Сєрґєя Аксьонова, згідно з яким в окупованому Сімферополі майже 10 мільйонів рублів (близько 5 млн гривень) буде витрачено на… знесення 45 об’єктів капітального будівництва, яке триватиме до жовтня. Єдиним виконавцем «муніципального контракту» було оголошено «ТОВ» під назвою «Експерт».
У той же час «рада міністрів республіки Крим» відзвітувала про початок дорожніх робіт на 13 об’єктах ТОТ АР Крим за новим російським національним проектом «Інфраструктура для життя» (рос. «Инфраструктура для жизни»). Зокрема, йшлося про «капітальний ремонт» ділянок трас Алушта – Судак – Феодосія (3 ділянки, загалом понад 20 км) та Сімферополь – Красноперекопськ – межа з Херсонською областю (4 ділянки, 30 км), а також доріг Євпаторія – порт Мирний – Штормове (понад 3 км), Новоселівське – Саки (понад 20 км) та Азовське – Нижньогірський у бік Джанкоя (з 0-го по 8-й км). Загалом до кінця року колаборанти обіцяють відремонтувати на ТОТ АР Криму за «нацпроектом» 20 доріг загальною довжиною понад 170 кілометрів, а також 15 мостів. Замовником робіт, на які на той час було укладено 80% «контрактів», виступила «служба автомобільних доріг республіки Крим», що має статус «державної казенної установи». На додачу було відзвітовано про завершення робіт на ділянці від «траси "Таврида"» до Завітного довжиною понад 10 км.
При цьому в повідомленні кримської «влади» було зазначено, що регіональна траса від Сімферополя до ТОТ Херсонської області є «стратегічно важливою транспортною артерією, яка пов’язує півострів з історичними регіонами РФ [так російська пропаганда називає окуповані території України] і забезпечує не тільки внутрішні регіональні перевезення, а й транзитний потік між материковою Росією та півостровом». Прикметно, що до кінця лютого 2022 року ця траса, в розумінні російських окупантів та їхніх кримських маріонеток, вела до «кордону з Україною», а «материкова Росія» для них тоді починалася за Керченською протокою. Торік у рамках російського національного проекту «Безпечні якісні дороги» (рос. «Безопасные качественные дороги») буцімто було відремонтовано 8 ділянок вказаної траси загальною довжиною 63 кілометри.
Крім цього, представники «влади» ТОТ АР Крим повідомляють, що пріоритетною метою російського національного проекту «Інфраструктура для життя» є «створення комфортної, надійної та безпечної дорожньої інфраструктури» та ремонт вулиць, що ведуть до соціально значущих об’єктів (школи, дитсадки, лікарні тощо). При цьому списки об’єктів, що підлягають ремонту, формуються буцімто «з урахуванням думок місцевої громадськості», що «підкреслює важливість участі громадян у процесі прийняття рішень». Таким чином мешканців окупованих територій намагаються переконати, що вони впливають бодай на щось.
Що ж стосується Севастополя – в цьому окупованому місті в рамках зазначеного російського інфраструктурного проекту реалізуються 7 «регіональних». Про них «губернатор Севастополя» Міхаіл Развожаєв доповідав під час згаданого на початку розширеного засідання президії Державної Ради РФ, до якої він входить на правах голови комісії за напрямком «Культура та традиційні духовно-моральні цінності». Окремо слід зазначити, що засідання, призначене розпочатому цього року нацпроекту «Інфраструктура для життя», проводив російський диктатор Владімір Путін, який є головою Державної Ради РФ. Крім російського колоніста Развожаєва, до неї (лише до складу, не до президії) входять українські колаборанти – «голова республіки Крим» Сєрґєй Аксьонов, «голова Луганської народної республіки» Лєонід Пасєчнік, «голова Донецької народної республіки» Дєніс Пушилін та «губернатори» ТОТ Херсонської і Запорізької областей Владімір Сальдо та Євґєній Баліцкій.
На засіданні Развожаєв відрапортував, що в Севастополі «попереду реконструкція комунальних мереж, благоустрій громадських просторів, оновлення дорожньої інфраструктури, в тому числі впровадження інтелектуальної транспортної системи, яка передбачає автоматизацію процесів керування дорожнім рухом, та багато іншого». За словами «губернатора», окуповане місто за підсумками 2024 року піднялося на 15 пунктів у російському рейтингу міст зі сприятливим середовищем: при цьому Развожаєв повідомив, що цього результату вдалося добитися виключно завдяки кремлівським грошам.
Буквально за півтора тижні після засідання дорадчого органу держави-окупанта, 24 квітня «голова ради міністрів республіки Крим» Юрій Ґоцанюк повідомив, що на ТОТ АР Крим у рамках «вільної економічної зони» реалізуються майже 1300 «інвестиційних проектів», найбільшими з яких стали «житлово-рекреаційна забудова» в Саках та будівництво мікрорайону в Сімферополі: об’єм очікуваних інвестицій у кожний з цих проектів складає приблизно по 30 мільярдів рублів (понад 15 млрд гривень). Крім цього, ведеться «комплексне освоєння» території поблизу озера Мойнаки в Євпаторії, в яке вкладено 18,7 млрд рублів (майже 9,5 млрд гривень). На додачу Ґоцанюк зазначив, що об’єм фактично здійснених капітальних вкладень перевищив 250 млрд рублів (понад 126,5 млрд гривень), з яких 39 млрд (майже 20 млрд гривень) було інвестовано торік; при цьому в експлуатацію введено 246 тисяч квадратних метрів, з яких 230 тисяч припадають на житлову забудову. Майже за місяць до того згаданий вище «голова державної ради республіки Крим» Владімір Константінов заявив, що інвестиції в рамках «вільної економічної зони» на ТОТ АР Крим перевищили 395 млрд рублів (близько 200 млрд гривень); за його словами, станом на початок року в ній зареєстровані 1167 учасників і реалізуються 1276 «інвестиційних проектів» із загальною сумою заявлених інвестицій у розмірі 248 млрд рублів (понад 125,5 млрд гривень).
Тим часом населення ТОТ АР Крим і м.Севастополя, що опинилося в ролі експоната у коштовних пропагандистських «вітринах» нових масштабних будівництв, продовжує відчувати системні проблеми – дефіцит робочих місць, зростання цін і падіння доходів тощо. Інвестиції, якими вихваляються окупанти, здебільшого компенсують втрати внаслідок міжнародних санкцій, а не створюють нові якісні блага. Так само дитсадки, школи та лікарні «від матінки Росії» не компенсують базових недоліків систем освіти та охорони здоров’я на регіональному рівні. До того ж, субсидії на дотаційний Крим, які складають замалим не три чверті «регіонального бюджету», скеровуються на посилення контролю та асиміляції, в тому числі через освіту та пропаганду.