29.06.2025, 19:40

У сучасних реаліях роль вчителя змінилася, - Потапова

25 червня 2025 року громадська організація «Центр громадянської просвіти “Альменда”» провела у Києві публічний захід «Система підготовки вчителів під час війни: оцінка готовності до викликів сьогодення». У межах заходу було презентовано результати моніторингового дослідження стану педагогічної освіти в Україні та аналітичний звіт із практичними рекомендаціями.

За даними звіту, найбільших кадрових втрат у системі освіти зазнали регіони, що перебувають під окупацією або в зоні активних бойових дій. Лише за два роки повномасштабної війни кількість учителів скоротилася на 12% — 39,8 тисячі фахівців. 

Повідомляється, що найбільше вчителів втратили Луганська, Херсонська, Донецька та Запорізька області. Освітні заклади стикаються з новими викликами — психологічною травматизацією учнів, необхідністю підтримувати українську ідентичність на деокупованих територіях, змішаними форматами навчання. Водночас підвищився запит на методичну підтримку майбутніх педагогів щодо роботи в нових умовах.

Потапова, керівниця напрямку національної адвокації ЦГП «Альменда», зазначила, що у сучасних реаліях роль вчителя змінилася — тепер викладачі працюють в укриттях, надають базову емоційну підтримку. Учитель став опорою для дітей та має вміти чинити опір пропагандистським наративам. Про це інформує ППУ в АР Крим.

Дослідження охоплює період 2024–2025 років та спрямоване на оцінку відповідності змісту та методів навчання викликам воєнного часу й повоєнного відновлення. 

У межах дослідження було: проаналізовано державні стандарти, освітні програми та компоненти у 18 педагогічних ЗВО; проведено опитування серед 275 студентів випускних курсів із шести університетів; проведено інтерв’ю зі студентами, викладачами та адміністрацією ЗВО.

У звіті також подано практичні рекомендації для Міністерства освіти і науки України, закладів вищої освіти, міжнародних партнерів та донорських організацій.

Результати свідчать, що окремі заклади вже оновлюють навчальні програми, однак значна частина важливих тем досі залишається поза увагою. Зокрема, це організація навчання в умовах війни, психосоціальна підтримка учнів, права людини та міжнародне гуманітарне право, побудова діалогу в класах з різним досвідом війни, а також протидія деструктивним наративам. 

Запис презентації заходу та фото — доступні за посиланнями.
Розгорнути більше...