23.05.2025, 16:04

На росії пропонують здешевити ліквідацію наслідків катастрофи танкерів у Чорному морі

Олександр Істошин, російський вчений, кандидат хімічних наук та позаштатний експерт головної експертизи проектів щодо планів ліквідації аварійних розливів нафтопродуктів у 2007 році, запропонував здешивити ліквідацію наслідків катастрофи в Чорному морі. Про це пише російське видання.

Нагадаємо, у неділю, 15 грудня 2024 року два російські судна з нафтопродуктами – «Волгонефть-212» і «Волгонефть-239»  – зазнали аварії в Керченській протоці. Внаслідок катастрофи танкерів стався розлив нафтопродуктів.

Плями мазуту в Керчі, грудень 2024 р. Фото з відкритих джерел

Як вже повідомляв «Голос Круму» у рф було заплановано, що  частини російських танкерів, які затонули в Керченській протоці, накриють «саркофагами» – коффердами, які нібито дозволять не допустити розливу мазут із затонулих суден в акваторію Чорного моря. Потім мазут відкачають через люки у коффердамах. Після цього підіймуть на поверхню та утилізують  «саркофаги» та уламки затонулих танкерів. На цей проєкт було виделено понад 1 млрд. рублів.

За інформацією позаштатного експерта Істошина, збитки навколишнього середовища, за оцінками Росприроднагляду, склали близько 85 млрд рублів, що становить сьому частину коштів, що виділяються на національний проект «Екологія» в 2025-2030 роках.

Істошин нагадав, що президент росії розпорядився до 1 червня 2025 року ліквідувати наслідки аварії і представити йому «удосконалені способи запобігання та ліквідації розливів нафти та її продуктів, у тому числі в морському середовищі, та підготувати пропозиції щодо залучення додаткових сил та засобів».

Позаштатний експерт стверджує, що будівництво коффердамів є дуже витратною технологією. Крім того, використання такої технології викликає вторинне забруднення морського середовища. До того ж основні роботи будуть здійснюватися на поверхні моря, тому є ймовірність атаки учасників процесу українськими дронами, вважає вчений.

Він пропонує деактивувавши мазут біохімічними способами, відкачати його на дні моря в ємності паливного бака дизельних підводних човнів проекту 677 «Лада».

За підрахунками Істошина, це дозволить скоротити витрати на ліквідацію наслідків аварії до 8,5 млрд рублів - тобто, в 10 разів. Щоправда, новатор визнає, що такої операції на дні моря ще ніхто ніколи не проводив.

Водночас він стверджує, що російська технологія деактивації мазуту вже успішно випробувана під час очищення від мазуту піску на пляжах Анапи. Крім того, за спостереженнями вчених, які брали участь в очищенні згаданих пляжів, нафтопродукти інтенсивно «деградують» у піску: мовляв, через два тижні «деградація» мазуту у піску склала більше 90 % – тобто плями мазуту нібито стали практично безпечними.

Нагадаємо, «Голос Криму» писав про те, що через розлив мазуту пляжі Анапи цього літа не відкриються. А за оцінками деяких російських експертів, ліквідація наслідків цієї екологічної катастрофи може розтягтися на довгі роки.


Розгорнути більше...